سایز مفصل ران پا

سایز مفصل ران پا

تاریخ انتشار: 24 مهر, 1397

استخوان ران انسان به‌طور میانگین ۴۸ سانتیمتر درازا و ۲٫۳۴ سانتیمتر قطر دارد و می‌تواند تا ۳۰ برابر وزن یک انسان بالغ را تحمل کند.

مفصل ران

استخوان ران از بالا در ناحیه استابولوم با استخوان لگن و از انتها در ناحیه زانو با استخوان (درشت نی) ساق پا و به وسیله رباط‌ها با (نازک نی)ساق پا و با کشکک مفصل می‌شود. این استخوان بلندترین اندام در بدن انسان و در عین حال حجیم‌ترین و قوی‌ترین استخوان نیز هست.

علت های درد مفصل در ناحیه ران

  • عفونت یا شکستگی میتواند موجب درد در این مفصل شود
  • دور تا دور مفصل ران را پرده بافتی کلفتی پوشانده که به آن کپسول مفصلی میگویند. سطح داخلی کپسول مفصلی لایه سلولی نازکی به نام پرده سینوویال Synovial membrane وجود دارد که مسئول ترشح مایع سینوویال است. مایع سینوویال یا مایع مفصلی موجب لغزنده شدن سطح غضروف مفصلی شده و در تغذیه غضروف مفصل هم شرکت میکند. هر گونه التهاب در پرده سینوویال مفصل ران به علل بیماری های عفونی یا روماتیسمی یا دیگر علل میتواند موجب درد مفصل ران شود.
  • در اطراف کپسول مفصل ران تاندون ها و عضلات قرار دارند. بین تاندون ها و کپسول مفصل ران کیسه هایی با دیواره نازک وجود دارد که به آنها بورس Bursa میگویند. سطح داخلی بورس ها پوشیده از یک لایه سینوویال است و در درون آن هم مایع سینوویال وجود دارد. التهاب بورس های اطراف مفصل ران که به آن بورسیت Bursitis میگویند میتواند موجب درد مفصل ران شود.
  • گاهی اوقات منشا دردی که در مفصل ران احساس میشود خود مفصل نیست. بطور مثال گاهی اوقات درد ناشی از هرنی یا فتق دیسک بین مهره ای میتواند موجب احساس درد در مفصل ران شود. یا درد یک فتق کشاله ران میتوتند در مفصل ران احساس شود.

منبع علت های درد مفاصل

نیاز به مشاوره دارید

کارشناسان ما منتظر تماس شما می باشند