پیرامون رشته فیزیوتراپی

پیرامون رشته فیزیوتراپی

تاریخ انتشار: 24 مهر, 1397

رشته فیزیوتراپی

رشته فیزیوتراپی یکی از رشته هایی است که در سالهای اخیر پیشرفت بسیار زیادی داشته است و توسعه همه جانبه و سریع آن، فرصتهای زیادی را روبروی این رشته بسیار توانمند قرار داده است.

فيزيوتراپي يکي از رشته هاي توانبخشي است و توانبخشي مجموعه اقداماتي است که براي يک فرد معلول يا بيمار انجام مي دهد. تا تشخيص بتواند از نظر جسمي - رواني - اجتماعي حداکثر توانائي و استقلال خويش را بدست آورد و زندگيش را به حد طبيعي نزديک سازد کلمه فيزيوتراپي از دو بخش تشکيل شده است فيزيو به مفهوم عوامل فيزيکي و تراپي به معناي درمان است فيزيوتراپي در واقع همان طب فيزيکي است و بر خلاف رشته هاي ديگر طب که از داروها و مواد شيميائي براي درمان بيمار استفاده مي کند از عوامل فيزيکي و مکانيکي جهت درمان نياز نيازمندان بهره مي برند.

رشته فیزیوتراپی مستقیما با حرکت و عملکرد سیستمهای متعددی از بدن آدمی در ارتباط است که حرکت و عملکرد دو شاخص بسیار مهم و کلیدی برای زندگی بشر در دنیای امروز تلقی میشوند.

مزیت مهم رشته فیزیوتراپی در زمینه پرداختن به دو مورد فوق باعث شده است تا نگرش جامعه پزشکی و حوزه سلامت به این رشته بسیار زیاد، متفاوت و ویژه باشد.

فیزیوتراپی در سعادت آباد

رشته فیزیوتراپی در دنیا جزء برترین و پرطرفدار ترین رشته های علوم پزشکی است و دانش آموختگان این رشته جایگاه اجتماعی و حرفه ای بسیار بالایی دارند و در سالهای اخیر در کشور عزیز ما نیز این جایگاه روشن و رو به دستیابی است.

فیزیوتراپی سرو نقره ای

با عنايت به اينكه درصدي از جمعيت هر كشوري را بطور معمول معلولين تشكيل مي‌دهند نياز به خدمات توانبخشي از جمله فيزيوتراپي مخصوصاً پس از انقلاب اسلامي و در خلال جنگ تحميلي بعلت افزايش تعداد معلولين مشهود واضح مي‌باشد، رشته فيزيوتراپي كه يكي از رشته‌هاي توانبخشي مي‌باشد در ايران از سابقه‌اي طولاني برخوردار نبوده و رشته‌اي نوپا است و امكانات آن فعلاً محدود است.

 فيزيوتراپي رشته اي است كه با استفاده از عوامل فيزيكي (مثل گرما، سرما، نور، الكتريسيته و...) و عوامل مكانيكي (تمرينات و حركتهاي مختلف) در جهت كمك به درمان و بهبود يا بازگرداندن كار اعضاي بدن و هدايت بيمار براي استفاده از توانائي‌هاي باقيمانده و بدست آمده براي جبران هرچه بيشتر ناتوانائي‌ها و محدوديت‌ها براي رسيدن به زندگي مستقل فرد معلول و بيمار در حد امكان كوشش مي‌نمايد.

شته فیزیوتراپی در کشور ما بنابر تصمیمی که سالیان قبل، متناسب با درک متولیان آن زمان در حوزه سلامت گرفته شد، در مقطع لیسانس تعریف شد و شکل گرفت، چراکه میبایست خیلی سریع نیاز مبرم مردم به تربیت تعداد زیادی از فیزیوتراپیست ها را برطرف کند، که البته این تصمیم در آن زمان تصمیمی درست و بجا بود.

در سالیان بعد و با رشد سریع علمی در کشور برخی همکاران در مقطع فوق لیسانس و سپس عده ای که اغلب اعضای هیات علمی دانشکده های توانبخشی کشور شده اند تا مقطع دکترای تخصصی یا پی اچ دی ادامه تحصیل داده اند و اکنون نیز این مسیرها در بسیاری از دانشکده های توانبخشی باز است.

اما با گذشت زمان و افزایش نیاز جامعه و تغییر در ذائقه درمان و سلامت جامعه و تخصصی شدن حیطه های پزشکی، کم کم توجهات به رشته فیزیوتراپی بعنوان تنها رشته ای که نقایص و نابسامانیهای عملکردی را مستقیمادرمان میکند، معطوف شد.

متولیان علوم پزشکی در کشورهای پیشرفته دنیا به تنگ و کوتاه بودن مقطع کارشناسی برای این رشته معجزه گر وقوف پیدا کرده اند و به آن اذعان دارند.

این کشورها با سیاستی درست و روبه جلو سعی در حل این معضل کرده اند و خیلی زود راه حل خود را نیز که بسیار کارآمد است، طراحی کرده و به اجرا گزارده اند.

دوره كارشناسي فيزيوتراپي 4 سال و نظام آموزشي آن مطابق آئين نامه آموزشي دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي مصوب شورايعالي برنامه ريزي است.

بيماريها، حوادث طبيعي (زلزله، سيل ، طوفان و...) گسترش زندگي ماشيني، تصادفات، جنگ،... باعث ايجاد معلوليتها و افزايش آن مي‌گردد و بطور متوسط درصدي حدود 10 % از جمعيت هر كشوري را طبق آمارهاي جهاني معلولين تشكيل مي‌دهند كه تعداد زيادي از اينها به خدمات فيزيوتراپي نيازمندند، مخصوصاً در كشور اسلامي ما كه در نتيجه جنگ تحميلي تعداد معلولين افزون شده است و باتوجه به وسعت زياد مملكت و پراكندگي استانها و دوري آنها از مركز و نيز كمبود متخصص اين رشته در سطح جامعه نياز به گسترش برنامه‌هاي آموزشي و خدماتي فيزيوتراپي بخوبي احساس مي‌شود.

 

 

 

 

نیاز به مشاوره دارید

کارشناسان ما منتظر تماس شما می باشند