خارپاشنه و علت به وجود آمدن خار پاشنه

خارپاشنه و علت به وجود آمدن خار پاشنه

تاریخ انتشار: 19 دی, 1396

علت به وجود آمدن خار پاشنه

خار پاشنه در اثر رسوب کلسیم در زیر استخوان پاشنه رخ می دهد باعث برجستگی و تیز شدگی استخوانی در ناحیه می گردد . در عکس رادیولوژی ممکن است میزان پیشروی خار پاشنه به جلو بعضا تا حدود 5 سانتیمتر دیده شود . اگر خارپاشنه در عکس دیده نشود ولی بیمار علائم خارپاشنه را داشته باشد به آن سندرم خار پاشنه می گویند و البته امروزه مشخص شده است در خار پاشنه همیشه بخاطر وجود برجستگی و تیز شدگی استخوان نیست بلکه التهاب محل اتصال فاشیای ( نیام ) کف پایی به استخوان پاشنه ممکن است علت اصلی درد علائم بیماری باشد .

فاشیای پلانتار چیست

فاشیای پلانتار یک نوار کلفت و پهن در کف پا است که در عقب به پاشنه پا و در جلو به پنجه پا متصل میشود و مانند زه کمان عمل میکند. همانطور که در کمانی که برای تیراندازی بکار میرود بدنه کمان صاف است و این کشش زه کمان است که موجب میشود تا بدنه کمان قوس دار شود و قوس دار بماند قوسی که در کف پای انسان وجود دارد هم به علت کششی است که به توسط فاشیای پلانتار ایجاد میشود. کلا در بدن انسان فاشیا به پرده یا نوارهای پهنی گفته میشود که از جنس بافتی محکم ولی قابل انعطاف ساخته شده است. پلانتار یک صفت است و به معنی هر چیزی است که در کف پا قرار گرفته است.

فشارهای زیادی که در حین راه رفتن به فاشیای کف پا وارد میشوند اگر بیش از حد تحمل این رباط باشند موجب آسیب به آن میشوند. پس در واقع این بیماری وقتی ایجاد میشود که تعادل بین تحمل فاشیا و مقدار نیرویی که به آن وارد میشود به هم بخورد.

نشانه های خار پاشنه چیست

  • درد درناحیه زیرپا نزدیک به پاشنه پا
  • درد هنگام برخاستن ازخواب و بعد از یک دوره استراحت یا بعد از رانندگی در طولانی مدت که این درد بعد از چند دقیقه پیاده روی کاهش میابد
  • دردهای شدید بعد از انجام (نه درحین ) فعالیت و ورزش
  • درد خار پاشنه و کف پا از ناحیه پاشنه شروع میشود و به سمت ناحیه کمان پا منتقل می شود اگرچه این درد ممکن است فقط در ناحیه کمانی پا احساس شود.
  • درمراحل اولیه خار پاشنه و کف پا دردمعمولا بوسیله استراحت و بی حرکتی پا به سرعت کاهش میابد اما هنگامی که این عارضه پیشرفت کرد زمان بیشتری نیازاست تا درد کاهش یابد .

روش های درمان خار پاشنه

استفاده از یخ برای درمان خار پاشنه

بیمار می‌تواند با چند بار قرار دادن کمپرس یخ در روز، هر بار به مدت 20 دقیقه، التهاب پاشنه را کاهش دهد. البته به هیچ وجه نباید یخ را مستقیم روی پوست گذاشت و حتماً باید حوله نازکی را بین یخ و پاشنه قرار داد.

استفاده از دارو برای درمان خار پاشنه

داروهایی مانند ایبوپروفن وناپروکسین باعث کاهش درد والتهاب میشود

مایع شامل استروئید، داروی بی‌حسی یا ترکیبی از این دو در دردناک‌ترین قسمت آرنگ کف پا تزریق می‌شود و بلافصله پس از انجام تزریق، محل تزریق پانسمان می‌شود.

استفاده از کفش و کفی طبی برا درمان خار پاشنه

کفش هایی که دارای پاشنه های پهن،نرم هستند میتوانند باعث کاهش درد هنگام پیاده روی و ایستادن شوند. زمانیکه پای خود را روی زمین قرار میدهید و قدم برمیدارید فشاری بر روی کف پا ایجاد می شود که باعث ایجاد پارگی کوچک در بافت هامی شود.

درمان خارپاشنه با استفاده از فیزیوتراپی

جهت درمان خار پاشنه با فیزیوتراپی سرو نقره ای واقع در سعادت آباد تماس حاصل فرمایید.
تماس سریع با فیزیوتراپی سرو نقره ای

شوک ویو تراپی برای درمان خار پاشنه

در شاک ویو درمانی امواج سونار با فرکانس بالا به طور مستقیم روی خار پاشنه یا ناحیه اطراف آن فرستاده می‌شود.

با استفاده از عمل جراحی می توانید خار پاشنه را درمان کنید

فیزیوتراپی در سعادت آباد مقاله دیگر

نیاز به مشاوره دارید

کارشناسان ما منتظر تماس شما می باشند